Eigenaarschap
Eigenaarschap vormt een belangrijk uitgangspunt binnen ons onderwijs. Eigenaarschap motiveert en draagt bij aan een positiever zelfbeeld. Een hoge mate van eigenaarschap zou zelfs leiden tot hogere resultaten (Duckworth, 2009)!
Door onze leerlingen (mede)eigenaar te maken van het eigen leerproces wordt de betrokkenheid vergroot en weten zij waarom ze bepaalde stappen moeten zetten om verder te kunnen. Dit doen we onder andere door te werken met een (week)taak. Daarin staat ‘op maat’ wat iedere leerling die week moet doen. Het aanbod en de instructie wordt afgestemd op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Er vinden regelmatig reflectiegesprekken plaats tussen de leerling en de leerkracht, waarin bepaald wordt wat nodig is om verder te komen. Zo werkt ieder kind aan een persoonlijk leerdoel. De rol van de leerkracht is hierbij zeer belangrijk. De leerkracht begeleidt en biedt sturing waar nodig.
Dit schooljaar werken wij aan de ontwikkeling van een portfolio, wat een bijdrage kan leveren aan zelfregulatie, feedbackvaardigheden en vertrouwen in eigen kunnen!
Klik hier om een bezoekje te brengen aan de pagina's van de leerlingenraad.